הבהלה לפרטיות והרגולציות שנועדו להבטיח אותה

דה מרקר

יש לברך על הרצון של המדינות הנאורות והדמוקרטיות להגן על זכות תושביהן לפרטיות, אולם יש להיזהר מעודף עשייה והכבדה בתחום זה. הרצון להגן על הפרטיות בכל מחיר, כשכל מדינה רואה לנכון לעשות זאת בדרך שונה, מעורר חשש שאנו בדרך לרגולציה גלובלית עודפת בנושא.

התקדמות הטכנולוגיה ומהפכת האינטרנט והתקשורת בשני העשורים האחרונים, הביאו עימן חשיפה משמעותית ופגיעה מהותית בפרטיות שלנו. די אם נזכיר למשל את היכולת של כל אחד ואחת מאיתנו לפרסם תמונות והגיגים ברשתות החברתיות ולקבל תגובות בתוך שניות מכל רחבי העולם; או את היכולת של ממשלות ותאגידים לבנות פרופיל אישי ביחס לכל אזרח, צרכן או תייר ולעקוב אחר הרגליו, צרכיו והעדפותיו.

מצב דברים זה הצריך רגולציה ייעודית לשם הגנה על הפרטיות שלנו, וכך התפתחו בשנים האחרונות דיני הגנת פרטיות מפורטים ומורכבים ברחבי העולם. כחלק מכך, במאי 2018 נכנסו לתוקף בישראל תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע) ובמדינות האיחוד האירופי נכנס לתוקף ה- GDPR. מטרת רגולציות אלה היא ברורה: לשמור על המידע האישי ועל הזכות לפרטיות של האזרחים והתושבים.

כיום, בחלוף קרוב לשנה וחצי מאז נכנסו לתוקף רגולציות אלה, ניתן לומר בפה מלא, כי הן משפיעות באופן קרדינלי על רמת אבטחת המידע של הרבה ארגונים וחברות בארץ ובעולם. אמנם ניסיונות תקיפה וחדירה למאגרי מידע לא פסו מן העולם, וכנראה שאי-אפשר יהיה למנוע אותם באופן מוחלט, אך אין ספק שמי שמקפיד על הוראות הרגולטור מקשה על התוקפים.